۱۹ دسامبر ۲۰۰۶

وبلاگ نويسان روياروي دولت

 

با انتخابات اخير ايران بار ديگر پرسش از نقش و اهميت وبلاگ نويسان ايران به ميان آمد و در همين رابطه دو خبرنگار آمريکائي از ايران ديروز گزارش دادند که مبارزهء ميان اين گروه از نويسندگان جوان با دولت با جديت ادامه دارد.

 

دو خبرنگار روزنامهء بزرگ «باستون گلوب» از تهران گزارش مي دهند که با وجود سانسور و فيلترشدن بسياری از سايت هاي داخلي و خارجي که مضمون انتقادي دارند، بازهم وبلاگ نويسان جوان با جسارت ميزان تحمل دولت احمدي نژاد را هرروزه به آزمون مي گيرند.



يکي از اين وبلاگ نويسان عليرضا سميعي است که به هنگامِ روز به عنوان خبرنگار،  اخبار بانک ها و بيمه ها را گزارش مي دهد و در شب  در وبلاگ خود از مسايل اجتماعي و مشکلات سياسي صحبت مي کند. او که بيست و هفت ساله است يکي از هفتادهزار وبلاگ نويسي است که به زبان فارسي در فضاي مجازي اينترنت فعال هستند. وبلاگ نويس ديگري به نام فرزانه سيد سعيدي ، 29 ساله،  که او هم خبرنگار است دو وبلاگ دارد يکي براي امور سياسي و اجتماعي و ديگري براي شعر. او از محمود احمدي نژاد به خاطر تبليغ زاد و ولد بيشتر انتقاد کرده و در يکي از شعرهايش رهبران ايران را با فراعنهء مصر مقايسه مي کند.

 

نيلوفر تسليم وبلاگ نويس ديگري است که بيست و چهارسال دارد و  پس از آنکه وبلاگ خود را شروع کرد از جانب «لشگر الله»  با آوردن اسم و آدرس اش، تهديد به مرگ شد. او مجبور شد وبلاگ اول خود را تعطيل کند. اکثر اين وبلاگ نويسان سعي مي کنند خطوط قرمز دولتي را رعايت کنند و در چارچوب آن به انتقاد بپردازند.

 

دولت به تازگي سايت هاي اورکات ، بي بي سي به زبان فارسي ، و سايت ويدئوئي «يوتيوب» را فيلتر کرده است. چهار وبلاگ نويس به دادگاه کشانده شده اند و استفادهء خانگی از سرويس اينترنتِ سريع ، غيرقانوني اعلام شده است. در يک مورد وزارت اطلاعات با فيلتر کردن کلمهء «هات» به معني داغ ، باعث بسته شدن همهء ايميل هاي «هات ميل» شد تا آنکه دوباره این واژه جواز گرفت. سازمان «خبرنگاران بدون مرز» دولت ايران را در ليست سيزده دولتي آورده که زير عنوان «دشمنان اينترنت» معروف شده اند.

 

حسين درخشان ، وبلاگ نويس سرشناس و داور مسابقهء وبلاگ نويسي دويچه وله نوشت سازمان «خبرنگاران بدون مرز بر ضد ايران دروغ پخش مي کند.» آقاي درخشان مي نويسد فيلتر از بسياري از سايت ها برداشته شده و دسترسي به آنها امکان پذير است. او همچنين اشاره مي کند که سايت هاي اسرائيلي که به زبان انگليسي هستند در ايران فيلتر نمي شود. او انتقاد از دولت ايران را توسط گاردين و سازمان خبرنگاران بدون مرز ناشي از انگيزه هاي سياسي مي داند که مي خواهند عليه يک «دولت خودمختار، مردمي ، مستقل و تا اندازه اي دموکراتيک» تبليغ کنند.

 

شرکت «تکنوراتي» واقع در کاليفرنيا که با نرم افزارِ جستجوگر مخصوص وبلاگها از آنها آمار مي گيرد، ماه اکتبر گذشته اعلام کرد که زبان فارسي در فهرست ده زبان اول وبلاگ نويسي در جهان است. يکي از شرکت هاي خدمات اينترنتي در ايران به باستون گلوب گفته است که طي سال گذشته مشترکان اينترنتِ شرکت او دوبرابر شده ، به هفتادهزار رسيده اند. تعداد کل استفاده کنندگان اينترنت در ايران هفت ميليون و نيم تخمين زده مي شود ، که بيش از يک دهم جمعيت کشور است. 

 

عبدي کلانتري ـ براي بخش فارسي صداي آلمان